۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۴, پنجشنبه

روشهای مختلف از بین بردان موهای زاید

کرمهای موبر

استفاده از موبر هم مفید است، مثلا می‌توانید از كرم‌های موبر استفاده كنید. خوبی كرم‌های موبر این است كه مو را از ریشه درنمی‌آورند و هیچ چیزی باقی نمی‌گذارند. بدی این كرم‌ها هم این است كه پوستتان را تحریك می‌كنند. برای این كه مطمئن شوید آیا پوستتان به كرم موبر حساس است یا نه، می‌توانید كمی از آن را به قسمت داخلی مچ دستتان بمالید. بعدش، یك روز صبر كنید و نتیجه را ببینید. اگر واكنش شدیدی در مچ دستتان مشاهده نكردید، می توانید با خیال آسوده از آن كرم استفاده كنید.

تراشیدن مو اصلاح

قدیمی‌ترین، ارزان‌ترین و بی‌خطرترین راه برای خلاص شدن از شر موهای زاید، همین راه است. اما دیگر انتظار نداشته باشید كه بگوییم موثرترین شیوه هم همین شیوه است؛ نه، اصلا! تراشیدن مو تقریبا همیشه مقداری از مو را بر روی صورت یا بدنتان باقی می‌گذارد مگر این كه هر روز، دوباره و دوباره این كار را تكرار كنید كه البته این تكرار و تكرار هم چندان بی‌خطر نیست. چون ممكن است تحریك پذیری پوستتان زیاد شود. به هرحال، اگر چنین اتفاقی برایتان افتاد، كرم هیدروكورتیزون یك درصد را فراموش نكنید. واقعا موثر است. البته از این كرم باید برای مدتی به طور مرتب استفاده كنید تا خوب اثر كند.‌ یك نكته دیگر درباره تراشیدن مو این كه،‌ بر خلاف نظر عامه مردم، تراشیدن مو هیچ تاثیری بر روی سرعت رشد مو ندارد. و آخرین نكته هم این كه، آمارها نشان می‌دهد اغلب خانم‌ها در نقاط مختلف دنیا از این روش، چندان استقبال نمی‌كنند چرا كه معمولا استفاده مكرر از این روش، اثر روحی مطلوبی در پی ندارد.

داروهای ضد مردانه

داروهایی وجود دارند كه تاثیر هورمون‌های مردانه را در بدن كاهش می‌دهند. البته 3 تا 6 ماه طول می‌كشد تا این داروها اثر كنند. ضمن این كه این داروها در كاهش رشد موهای زاید جدیدتان موثرند. یعنی برای رفع موهای زاید قبلی‌تان، نمی‌توانند كار چندانی انجام بدهند. داروی خاصی نیز وجود دارد كه مشخصا برای كم كردن رشد موهای زاید صورت ساخته شده است. این دارو به شكل كرم عرضه شده و روی صورت و چانه مالیده می‌شود. این كرم بین 4 تا 8 هفته پس از مصرف اثر می‌كند، هر چند كه گه گاه ممكن است مدت زمان بیشتری طول بكشد. دو داروی خوراكی هم داریم كه هر دو جلوی تاثیر هورمون‌های مردانه را می گیرند:

سیپروترون استات 100( میلی گرم در هر روز) كه به صورت قرص‌های ضد حاملگی <دیان> هم تجویز می‌شود.

2ـ اسپیرونالاكتون 200( میلی گرم در هر روز) كه معمولا با یك قرص ضدحاملگی همراه می شود تا جلوی قاعدگی‌های نامنظم كه یكی از عوارض همین داروست، گرفته شود. به دلیل عوارض دارویی این دو دارو، به خانم‌هایی كه از این دو دارو استفاده می‌كنند، اكیدا توصیه می‌شود كه در حین مصرف این داروها باردار نشوند چرا كه در غیر این صورت، عوارض خطرناكی را به جنین‌شان تحمیل خواهند كرد.

در این روش با استفاده از لیزر، فولیكول موهای زاید كاملا تخریب می‌شود و امكان رشد موهای زاید در آن ناحیه خاص از بین می‌رود. این درمان در چند مرحله و طی چند هفته انجام می‌شود. نتیجه حاصل از این روش در اغلب مواقع، موفقیت‌آمیز و دایمی است. مشكل اصلی لیزر این است كه هزینه زیادی به بیمار تحمیل می‌كند و فقط پزشكان متخصص قادر به انجام آن هستند. از جمله عوارض جانبی این روش هم باید به قرمزی پوست و همچنین تیرگی، براق شدن و حتی زخم شدن پوست اشاره كرد. لیزر، آخرین و جدیدترین راه برای درمان موهای زاید است. ولی در هر حال باید انتظار شما از این روش درمانی هم معقول و واقع‌گرایانه باشد. پزشكان معتقدند اثر بخشی لیزر به اثبات رسیده است. پس از لیزر، برخی موها فورا می‌افتند ولی اغلب موها در عرض 2 هفته از بین می‌روند. ‌ در حال حاضر، هیچ روش قاطعی برای درمان كامل و دایمی موهای زاید وجود ندارد ولی در بین روش‌های موجود، لیزر از همه موثرتر و دایمی‌تر است. البته این حرف به آن مفهوم نیست كه همه موهای زاید در اثر لیزر به صورت دایمی از بدن می‌روند. به هر حال، حتی اگر پس از لیزر هم موها مجددا رشد كنند، اولا به تعداد كم رشد می‌كنند و بیرون می‌آیند. ثانیا، در اكثر موارد، این موها كركی و نرم هستند. سال‌هاست كه از لیزر برای رفع موهای زاید استفاده می‌شود و این كار مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریكا هم قرار گرفته است. متخصصان پوست می‌گویند: هر چقدر پوست بیمار روشن تر و موهای زایدش تیره‌تر باشند، احتمال اثر بخشی لیزر بیشتر می‌شود. ‌

این روش، گران تمام می‌شود و وقت‌گیر است. اگرچه به نظر می‌رسد الكترولیز، تنها روش رفع موهای زاید به طور دایم است ولی فقط 15 تا 50 درصد، احتمال اثر بخشی در هر جلسه درمان وجود دارد. ضمن این‌كه هر از گاهی هم منجر به عوارض ناخوشایندی نظیر زخم‌های زشت و مقاوم به درمان می شود. البته در بسیاری از مواقع با الكترولیز می‌شود برای همیشه از شر موهای زاید خلاص شد. در این روش، از طریق یك سوزن، جریان برق مختصری به فولیكول مو وارد می‌شود. به هر حال، اگر شما قصد انجام این كار را دارید، قبل از هر چیز مطمئن شوید كه تكنسین مربوطه از تجربه و مهارت كافی برخوردار است و بعدش هم پرس و جو كنید و ببینید كه آیا مجوز لازم را دارد یا نه. دستگاه‌های الكترولیز خانگی و موچین‌های الكترونیكی كارایی چندانی ندارند و زیاد توصیه نمی‌شوند. سال گذشته، كارشناس غدد و متابولیك وزارت بهداشت، ضمن هشدار نسبت به انجام الكترولیز برای درمان موهای زاید از سوی برخی سالن‌های آرایش تاكید كرد كه انجام الكترولیز در این سالن‌ها مورد تایید وزارت بهداشت نیست. دكتر شهین یاراحمدی در این خصوص گفت: <الكترولیز و لیزر به دلیل تخصصی بودن باید حتما از سوی پزشكان مجرب و یا افرادی با مدرك پیراپزشكی صورت گیرد ولی متاسفانه در برخی مواقع، این درمان‌ها در سالن‌های آرایشی و زیبایی انجام می شود كه به هیچ وجه مورد تایید وزارت بهداشت نیست.



خرید محصولات اصلاح موهای زائد



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر